Oat & blueberries

 
 
 
EFTERRÄTT MED FRUSNA BÄR, VANILJVISP OCH ROSTADE HAVREGRYN.
 
Efter en hel vecka med full fläkt och en helg med massa måsten är det ibland skönt att bara luta sig tillbaka med en mumsig dessert och andas ut. I och med att veckan gått förbi med full fart så har dagarna inte lämnat så mycket tid till annat. I helgen vankades det sleepover och festival med en massa skratt och mat. Precis vad jag behövde, men trots det har jag ändå inte kunnat slappna av så idag tog jag tillfället i akt att bara göra ingenting alls. Mamma och jag har velat göra denna desserten i några dagar så vi tyckte att idag passade den perfekt. Direkt efter middagen vispade vi ihop denna härliga mumsbit. Det som också är bra är att den är hälsosammare än de flesta andra, men lite kalorier får där allt vara, eller vad säger ni haha? Riktigt god, snabb att göra och perfekt till mitt i veckan då du verkligen vill ha en efterrätt men ändå inte bombas av onyttigheter!
 
Recept:
250g Hallon och/eller blåbär
2 msk Florsocker
2 tsk Vaniljsocker
2 dl Havregryn
1 msk Smör eller margarin
2 msk Strösocker
2 krm Malen kanel
1 krm Malen kardemumma
2 1/2 dl Vaniljvisp
 
Blanda ner florsocker och vaniljsocker med de frysta bären, låt dem tina. Rosta sedan havregrynen gyllenbruna i en stekpanna tilsammans med matfett, socker, kanel och kardemumma. Vispa vaniljvispen. Fördela bärkompotten i severingsglas och klicka på vaniljvispen och toppa med havregrynen.
1
Molly Fredin

Men herregud så gott, mums!

Svar: Ja, godaste desserten efter chokladmousse med choklad och choklad haha!
Ebba Brobeck